EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
rok szkolny 2022/2023
HARMONOGRAM EGZAMINU
Przedmiot |
Termin główny |
Termin dodatkowy |
Język polski |
23 maja 2023 |
12 czerwca 2023 |
Matematyka |
24 maja 2023 |
13 czerwca 2023 |
Język obcy nowożytny |
25 maja 2023 |
14 czerwca 2023 |
Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:
a. rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
b. potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
a. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
b. słabowidzących
c. niewidomych
d. słabosłyszących i niesłyszących
e. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
f. z afazją
g. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniemdziecięcym
h. którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)i. z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
a) zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia;
b) zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
c) wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;
d) odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty;
e) ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
f) zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Lp. |
Uczeń |
Dostosowanie
|
Podstawa (dokument) |
|
Formy |
Warunków |
|||
|
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność |
tak |
tak |
orzeczenie |
|
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
nie |
tak |
orzeczenie |
|
posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
nie |
tak |
orzeczenie |
|
chory lub niesprawny czasowo oraz uczeń z chorobami przewlekłymi |
nie |
tak |
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
|
posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się6 , w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią |
nie |
tak |
opinia poradni psychologicznopedagogicznej |
|
który w roku szkolnym 2022/2023 był objęty pomocą psychologicznopedagogiczną w szkole ze względu na: a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą b. zaburzenia komunikacji językowej c. sytuację kryzysową lub traumatyczną |
nie |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
|
o którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu |
tak |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
|
uczeń – obywatel Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa |
tak |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
|
uczeń z zaburzeniem widzenia barw |
tak |
nie |
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
Sposoby dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu
ósmoklasisty dla danego ucznia wskazuje Rada pedagogiczna.
Terminarz:
- do 28 września 2022 r. - poinformowanie rodziców uczniów o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz o trybie ustalania proponowanych dostosowań;
- do 30 września 2022 r. –zgłoszenie deklaracji wskazującej język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu;
- do 17 października 2022 r. złożenie zaświadczeń o stanie zdrowia lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się w sekretariacie szkoły (w sytuacjach losowych w/w dokumenty mogą być złożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu
- Do 21 listopada 2022 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie (załącznik 4b w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty obowiązującej w roku szkolnym 2022/2023) rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia;
- do 24 listopada 2022 r. rodzice ucznia składają pisemne oświadczenie o korzystaniu lub niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania.
Szczegółowe informacje znajdują się w Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 19 sierpnia 2022r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023.
dyrektor szkoły
Bogusława Pęzińska